Українські партії не цураються витрачати шалені кошти на просування в медіа. Втім, кожна політична сила має свої пріоритети: хтось робить ставку на телебачення, хтось на інтернет простір, а дехто активно діє по всіх фронтах.
Читайте також: До парламенту можуть пройти одразу 7 партій
Уперше парламентські партії отримали державні кошти на статутну діяльність у 3-му кварталі 2016 року. За перший рік витрат держкоштів загалом вони витратили 315 млн 765 тис. гривень (без врахування коштів, повернутих до бюджету). Бюджетні гроші йдуть на окремий рахунок партії. Це дозволяє відслідковувати, куди саме вони витрачалися. Проте, це правило перестає працювати після того, як центральний осередок розподіляє гроші по регіонам.
У місцевих осередків немає окремих рахунків для державних грошей. Вони змішують їх зі своїми – і стає неможливо зрозуміти, купувалася реклама за бюджетні гроші чи власні кошти партії. Жодного нормативного акту, який регулював би цей процес, не існує.
За рік на рекламу в медіа партії сукупно витратили 45 млн грн, тобто менше 15% від загальної суми всіх витрат. Проте, на різні статті партії витрачали теж по-різному. БПП витратив на медіа менше 1%, у той час як у РПЛ і "Народного фронту" ці суми становили 35% і 38% від загальної суми витрат відповідно.
Читайте також: 67% українців вважає, що Україні потрібні нові політичні лідери
За спрямуванням коштів у певну медіа сферу можна визначити, на який прошарок людей спрямована рекламна кампанія партії.
Наприклад, "Самопоміч" велику частку бюджету витратила на просування в інтернеті – понад 5 млн грн. 3 млн грн "Самопоміч" витратила на рекламу на телеканлах, Національна телерадіокомпанія України з регіональними представництвами отримали 11 млн грн. Окрім того, політсила вклала 26 млн 809 тис. державних коштів у друк власної газети.
Читайте також: Чому розсипалась "Самопоміч" на Волині
"Народний фронт" є усюди: в абсолютних цифрах їхні витрати найбільші. Це єдина партія, яка суттєво вкладає у ефіри на радіо – 3,5 млн гривень. 90% цих грошей витрачено на послуги радіогрупи "Тавр" (Хіт FM, Мелодія, Русское Радио, Релакс, KISS FM, Радіо Рокс) та "Радіо-Ера". 20 млн "Народний фронт" заплатив за телерекламу холдингу "Медіа група Україна" Ріната Ахметова ("Україна", "Донбас", "НЛО-ТБ", "Футбол"), а також 12,5 млн – "Старлайт Бренд Контент" Віктора Пінчука (СТБ, ICTV, Новий канал).
Блок Петра Порошенка "Солідарність" заплатив 1 млн 366 тис. грн. Національній телерадіокомпанії України та її регіональним представництвам. Друкована реклама, в основному, купувалась в районних газетах. Ймовірно, це робиться з прицілом на наступні парламентські вибори, на яких БПП ставитиме саме на регіональних виборців.
Такою тактикою використання регіональних телеканалів і газет не гребують і "Батьківщина", і "Опозиційний блок".Відмінність між цими партіями полягає в тому, що більше ефірів "Опоблоку" припадає на медіа Півдня і Сходу України, а "Батьківщини" – Центру і Полісся.
Читайте також: Скільки вартує купити політичну партію в Україні
Радикально відрізняється ситуація у партії Ляшка. Вона обирає, переважно, телебачення. Витрати на телерекламу складають 98% усіх медіа-витрат РПЛ. Найбільше отримали телеканали "112-Україна" (28 млн) і "Новини 24" (14 млн 720 тис. грн). Замикає трійку ТРК "Ера" (7 млн). Із регіональних телеканалів багато платили "Телевізійній службі Дніпропетровська" (1177 тис грн.) і "Лтаві" (988 тис. грн).
Суми витрат за типами медіа можуть певним чином відрізнятися від дійсності. Причина полягає у тому, що партії часто позначають витрату як "інформаційні послуги", тому чітко з’ясувати пішли гроші на телерекламу чи на рекламу, наприклад, в Інтернеті, складно. Окрім цього, незрозуміло, за які саме послуги отримав телеканал: рекламний блок, участь у ток-шоу чи новинний сюжет.
Партійні звіти є "дзеркалом" політичної ситуації в державі. Уважно спостерігаючи, на які канали комунікації партії витрачають кошти, можна побачити, на яку аудиторію вони ставлять у майбутній передвиборчій гонці.
Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter
За матеріалами "Чесно"
Коментарі
коментарів немає